Sneeuwklassen 2015

Foto 1

Dag 1: zaterdag 17/01/15

Op vrijdagavond stroomde onze school vol met zenuwachtige jongens en meisjes. Even later stapten zij de bus op richting Oostenrijk. We probeerden te slapen, maar dat was niet zo makkelijk. Uiteindelijk lukte het ons toch. En zo reed een bus vol snurkende jongeren door de nacht. Om half 10 kwamen we aan in Sankt-Martin. We laadden eerste onze valiezen uit de bus en zetten die in de kelder van het hotel. Daarna maakten we een wandeling door het dorp. We zagen de skipiste al, spannend! Zullen we binnen een week ook zo van die berg kunnen skiën? Terug in het hotel kwegen we onze kamer. Die ziet er schitterend uit! Als middagmaal kregen we frietjes met een braadworst. Na de platte rust gingen we onze skibotten passen. Toen we dat gedaan hadden, splitsten we ons op in 2 groepen. De ene groep ging terug naar het hotel. Daar konden zij rusten en de kamers in orde brengen. De andere groep koos voor het avontuur en trok de bergen in. Na een hele lange beklimming door het bos kwamen ze op de top van een berg. En daar begon de fun! Op hun achterwerk, buik of rug gleden ze van de berg af. 2 uurtjes later kwamen ook zij in het hotel aan. Daar aten we gek Oostenrijks eten. Na het eten pasten we onze helmen, speelden we nog een gezelschapsspel of babbelden we tegen het videodagboek. Om 21u kropen we moe maar voldaan in ons bed, want morgen gaan we voor het eerst skiën!
ps: er is een héél slechte internetverbinding in ons hotel. Daarom kan het zijn dat we niet altijd bereikbaar zijn via het internet.

Dag 2: zondag 18/01/15

Om kwart voor 8 wekten de meesters ons met muziek. Sommige sprongen uit hun bed en maakten een danspasje, anderen verstopten hun hoofd nog dieper onder hun deken. Even later zat iedereen aan de ontbijttafel. Het was heel lekker. Na het eten gingen we naar de skipiste. Eindelijk was het zo ver. We leerden al stoppen en bochten nemen. De skimonitoren legden het ons heel goed uit. Het was heel fijn en het zonnetje scheen. Om 12u moesten we al stoppen, want de mevrouw van het hotel wachtte op ons met haar lekkere eten. Na het eten wandelden we naar het snowtuben. Met de lift werden we naar boven gebracht en daarna scheurden we op een opgeblazen band van de berg. Dit was super cool! Na het snowtuben gingen we al wandelend terug naar het hotel voor ons vieruurtje en een verfrissende douche. Na het avondeten hebben we nog gekiend en daarna zijn we in ons bedje gekropen voor een welverdiende nachtrust.

Dag 3: maandag 19/01/15

Deze morgen zijn we goedgemutst de bus opgestapt om de zoutmijn te bezoeken. We krgen een werkpak om aan te doen en gingen vervolgens met een treintje de mijn in. Daar kregen we een heel boeiende Nederlandstalige uitleg over hoe het zout uit de mijn werd gehaald. Daarna gleden we per 3 via een roetsjbaan dieper de mijn in. Uiteindelijk kwamen we aan een ondergronds meer waar we vanop een vlot een indrukwekkend lichtspektakel zagen. Via een lift en een treintje verlieten we deze indrukwekkende mijn. We picknickten in het zonnetje met zicht op de Oostenrijkse bergen. In de namiddag bezochtenwe Salzburg waar we leuke souvenirtjes konden kopen. Na het avondeten trakteerden meester Brecht en meester Bert ons op een muzikale afsluiter, een denderend swingpaleis! De te zoeken zin was: juf Carla trakteert ons!

Dag 4: dinsdag 20/01/15

Skieën!! Vandaag hebben we voor de tweede keer op de latten gestaan. Het gaat alweer een stuk beter. Eén groep gaat al met de lift naar boven, anderen beginnen al bochtjes te maken. Na de vermoeiende maar leerrijke les hebben we lekkere spaghetti gegeten. In de namiddag zijn we de mooiste kaartjes gaan opzoeken om op te sturen naar het thuisfront. Daarna hebben we een mondje Duits geleerd en zo kunnen we ons alweer een beetje beter behelpen. Na het avondeten stond er een quiz op het programma met vele interessante vragenrondes. Het was weer een leuke dag!

Dag 5: woensdag 21/01/15

Na ons heerlijk ontbijt sprongen we weer op de latten. Het skiën ging alweer wat beter, het wordt leuker en leuker! We zagen in de verte ook luchtballonnen boven de besneeuwde bergen hangen. Na ons middagmaal trokken we met onze sneeuwpakken naar de weide. We hadden grote zakken, sneeuwplankjes en een slee bij. We haakten in mekaar en zoefden de berg af, dit was echt schitterend! Iedereen genoot ervan! 's Avonds maakten we nog een mooie tocht met fakkels door de sneeuw. We stopten op een besneeuwde wei, maakten een grote kring en zongen mooie liedjes. Toen we terug kwamen in het hotel, sprongen we nog even onder de douche en even later ons bed in. Het was weer een hele leuke dag vandaag!

Dag 6: donderdag 22/01/15

Deze morgen kregen we pannekoeken met confituur als ontbijt. Gek maar wel lekker! Zo waren we sterk genoeg om weer te gaan skiën. Dat was heel leuk, het gaat alsmaar beter. In de namiddag was er een verrassing, we mochten weer gaan snowtuben! De baan lag er spiegelglad bij dus konden we lekker snel de berg afglijden. Bij het avondeten bedankten we de hoteleigenaars voor het lekker eten en het toffe verblijf. Zij vonden ons een supercoole groep. Daarna tutten we ons allemaal op voor de fuif. Het was namelijk onze laatste nacht in Oostenrijk en dat hebben we goed gevierd. Het was een schitterende fuif en we dansten erop los! Juf Carla trakteerde ons op chips, limonade en cola. Om half 11 waren we uit gedanst en kropen we ons bed in. Tot morgen!

Dag 7: vrijdag 23/01/15

Een schitterende prestatie vandaag van onze leerlingen! Bijna iedereen heeft de lift genomen en kwam met een geweldige, tevreden glimlach naar beneden geskied. Na het middagmaal kregen ze dan ook hun welverdiende skidiploma uit de handen van de monitoren Peter, Raf en Daniël. Namiddag stond er nog een stevige tocht met sneeuwraketten op het programma. Het was een fijne avontuurlijke wandeling met uitdagingen voor iedereen. Het roetsjen van de berg was daarbij de nummer 1. Na het avondmaal vertrokken we naar huis, moe, sommige zelfs uitgeput maar allemaal fier op hun grootste prestatie!